*

MargaretaBlafield

Vapaa mahdollisuus ja ostamisen vaikeus


Radiosta tulee ohjelmaa VR:n lipunmyynnistä tai pikemminkin myymättömyydestä, kun konduktöörit ovat lopettaneet lipunmyynnin.  Kaikkille asemille on tarkoitus asentaa automaatit.  Mutta miten ostaa lippunsa ne jotka eivät käytä nettiä tai osaa automattia käyttää?
Minäkään en meinannut alkukesästä osata, kun komentopalkki oli siirtynyt näytön ulkopuolelle.  Varautuneena hankaluuksin olin tullut hyvissä ajoin, kuitenkin olisin menettänyt  vanhojen ystävien tapaamista luokkakokouksessa ja myös matkani meren saarelle, ellei ystävällinen rouva olisi auttanut. Hän tiesi miten löytää "osta" vaikka sellaista vaihtoehtoa ei ruudulla näkynyt.
Hinta oli yllätys, olin illalla katsonut  Tampere-Turku olevan  jotain 11-12 euroa. en kuitenkaan ostanut lippua kun en vieläkään osaa oikein käyttää uutta selkasolkkuista ja epä-älykästä  huuhaa puhelintani. Nyt lippu maksoi 18 € eläkeläiselle, eli yön aikana hinta oli noussut n. 50%.
Lipun osto netissä on myös hankalaa ja aika vievää kun ei näe junavuorot hintoineen samalla sivulla. Hinta selviä vasta kun antaa osta komennon. Jos haluaa halvemman kyydin täytyy aloittaa uudelleen.  
Ainakin Onnibussiin on paljon helpompaa ostaa lippu. Se on minulle hyvinkin varteen otettava vaihtoehto, pidemmillekin matkoille,koska istuimet yhtiön busseissa ovat niin hyvät.
Ehkä tarkoitus onkin, että köyhälistö siirtyy käyttämään bussikuljetusta?
Ennen saatoin hypätä junaan kun huvitti, lipun hinta selvisi helposti aikataulukirjasta, eikä matka tarvinnut suunnitella viikkokaupalla etukäteen.
 Aikoinaan olin nähnyt kuvia Pärnusta ja kovasti teki mieli lähteä sinne kun merivesi oli vielä lämpöistä. Herätessäni eräänä aamuna päätin lähteä matkaan.  Menin sillä junalla johon ehdin ja seuraavalla laivalla Tallinaan. Iltapäivällä olin perillä. Vietin siellä joitakin ihania  päiviä , toipuen  edeltävästä rankasta ajasta.
Sellaista mahdollisuutta minä sanon vapaudeksi!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Margareta, kiitos kirjoituksestasi!

On tärkeää ottaa esille mahdollisimman usein tämän VR:n lipunmyynti -ongelma.

Jotenkin ei vaan mahdu suomalaiseen mentaliteettiin, että satunnaisesti junaa käyttävien palvelu on jätetty täysin retuperälle.

Ei vain suomalaiset, vaan myös turistit, ovat hermostuneet lippuautomaateista, joissa jonot vievät kohtuuttomasti aikaa.

Jos sitten sattuu automaatti jollain asemalla olemaan, niin se toimii vain kortilla. Tästä esimerkkinä nuori, jolla ei ollut korttia, ei saanut lippua. Apuun tullut naishenkilö maksoi lipun kortillaan ja nuori antoi hänelle matkaansa varatun rahan.

Kaiken lisäksi konduktöörit kiertävät tarkistamassa liput ja sakottavat liputtomia.

Oi aikoja, oi tapoja!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Aivan, olen monasti ollut aivan ymmällä jo Helsingissä kun on pitänyt ostaa lippu vaikka maanalaiseen. En olisi selvinnyt ilman auttavaisia ihmisiä. Usein käy niin,että seuraavalla kerralla kaikki systeemit ja lippuautomaatit ovatkin vaihtuneet.
Mutta tämä on laajempi ongelma. Toissa päivänä ruokamarketin kassan piti neuvoa maksupäätteen käyttöä kun tarkoitus oli maksaa yhtymän jäsenkortilla, mutta uusi salakoodi ei ollutkan upponut aivoihini. Kerran laskin yhdellä lyhyellä ostosmatkalla käyttäneeni viisi erilaista maksupäätettä.
Yhteistyöllä voitaisiin kehittää käytänöllisempiä teknisiä vempaimia ja toimivia ohjelmia. Mutta kun pitää kilpailla kaikesta syytetään suunnattomat määrät epäkelpoja tuotteita, Kuluttujahan maksaa hävikinkin. Minäkin ostin puoli vuotta sitten väärän puhelimen, vaikka poikani käytti ties miten monta tuntia lukien lukuisten eri mallien tuoteselostuksia ja arvosteluja ja yhdessä keslustelimme monesta kymmenistä malleistä
Se on sitä valinnanvapaudeksi kaunistellen nimitettyä pakkovalintaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset